Παντελς Γεωργογιννης
Καθηγητς Πανεπιστημου Πατρν

Κντρο Διαπολιτισμικς Εκπαδευσης

τηλ. 2610-993855 / 6987-146604, fax 2610-993855 (9.00 π.μ. - 2.00 μ.μ.)
email: georgog@upatras.gr, pantelis.georgogiannis@gmail.com

 

 

Prof. Dr. Pantelis Georgogiannis
University of Patras

Intercultural Education Centre

tel. 2610-993855 / 6987-146604, fax 2610-993855 (9.00 a.m. - 2.00 p.m.)
email: georgog@upatras.gr, pantelis.georgogiannis@gmail.com

 

 

 

 

N
1999
1
Το βιβλο 1 απευθνεται σε μαθητς που διδσκονται για πρτη φορ την ελληνικ γλσσα ως δετερη ξνη και παρλληλα πρτη ανγνωση και γραφ, γι? αυτ αρχζει με προγραφικς ασκσεις. Με αυτς οι μαθητς εξασκονται στις ιδιαιτερτητες της γραφς του ελληνικο αλφαβτου, εν παρλληλα αναπτσσουν μυοκινητικς δεξιτητες γραφς των ελληνικν γραμμτων. Μετ το προγραφικ στδιο ακολουθε το αλφαβητρι, που τα γρμματα παρουσιζονται και μεμονωμνα και μσα σε λξεις, οι οποες συνοδεονται απ την εικονικ τους παρσταση. Απ τα διδαχθντα γρμματα δημιουργονται σε πρτο εππεδο απλς λξεις, προτσεις και φρσεις. Το Βιβλο 1 ολοκληρνεται με τα δδεκα μαθματα, τα οποα περιλαμβνουν απλς λξεις, φρσεις, προτσεις μσα σε διαλγους σντομα περιγραφικ κεμενα με τα οποα διδσκεται παρλληλα και να γραμματικ φαινμενο. Ακολουθον ασκσεις συμπλρωσης κενν, ασκσεις αντικειμενικς επιλογς, αντικατστασης κ.τ.λ. εναρμονισμνες πντα με την ηλικιακ αφομοιωτικ ικαντητα των μαθητν αλλ και διφορα παιγνδια, παιδικ τραγουδκια, τα οποα αξιοποιονται επικοινωνιακ και γλωσσικ.
 

 

N
1999
2

Το Βιβλο 2 περιλαμβνει παιδοκεντρικ κεμενα, κατεξοχν διαλογικ αφηγηματικ, τα οποα συνοδεονται απ ερωτσεις που αποσκοπον στην πλρη κατανησ τους και προγουν την επικοινωνιακ δραστηριτητα των μαθητν. Οι γραμματικο τποι - κλιτο και κλιτοι - δε διδσκονται μεμονωμνα αλλ μσα σε συχνχρηστες φρσεις, οι οποες χουν συντακτικ και σημασιολογικ απχρωση. πονται ποικλες ασκσεις γραμματικς, αλλ και ασκσεις ζωγραφικς, ανκδοτα, αινγματα, παροιμες κ.. Στα μαθματα παρεμβλλονται επαναληπτικς ασκσεις που καταλγουν σε δεξιτητες που χουν την εφαρμογ τους στη γλωσσικ συμπεριφορ των παιδιν.

 

 

N
1999
3

Στο Βιβλο 3 επαναλαμβνεται το αλφαβητρι, γιατ το βιβλο αυτ απ τη μια αποτελε συνχεια των δο πρτων βιβλων και απευθνεται σε μαθητς που χουν αποκτσει τους βασικος μηχανισμος της πρτης ανγνωσης και γραφς. Απ την λλη, ο μαθητς των οκτ χρνων δε χρειζεται να ξεκινσει απ το βιβλο 1 αλλ απ το βιβλο 3 που εναι προσαρμοσμνο στις ηλικιακς απαιτσεις του και στις μαθησιακς ανγκες του. Τα πρτα δκα μαθματα εναι επαναληπτικ των γραμματικν και λεξιλογικν φαινομνων που διδχθηκαν στα βιβλα 1 και 2 και αποτελον το πρωταρχικ βμα για την ομαλ νταξη των μαθητν στο δετερο εππεδο. Στα πρτα μαθματα τα κεμενα απ πλευρς δομν λγου εναι απλ, περιλαμβνουν εληπτες φρσεις και εκφρσεις, εν σταδιακ η δομ τους γνεται πιο σνθετη. Συνοδεονται απ εικνες σκτσα, με τα οποα οι μαθητς ασκονται σε κθε μορφ επικοινωνας και επιτυγχνεται η ομαλ και νετη μετβασ τους απ το εικονικ στο κειμενικ περιβλλον. Τα γραμματικ φαινμενα διδσκονται χι μεμονωμνα αλλ μσα σε φρσεις στις οποες συσχετζεται η μορφ των γραμματικν τπων με τη σημασα και τη σνταξ τους, η εμπδωση των οποων επιτυγχνεται με την πολυμορφα των ασκσεων. Τα γλωσσικ παιγνδια δνουν ναν ανλαφρο και ευχριστο τνο στη γλωσσικ διαδικασα, εν ταυτχρονα συμβλλουν στην εξσκηση των μαθητν στον προφορικ και γραπτ λγο.

 

 

 

 

N
1999
4
Με το βιβλο 4 οι μαθητς κατχουν το δετερο εππεδο ελληνομθειας, χουν δηλαδ αποκτσει μια βασικ επικοινωνιακ ικαντητα, προφορικ και γραπτ. Τα κεμενα των εκοσι δο μαθημτων παρουσιζουν ποικιλα ως προς τη μορφ. Εναι κατεξοχν διαλογικ, δε λεπουν μως και τα περιγραφικ διηγηματικ καθς και κεμενα ποιητικς μορφς. Τα θματα των κειμνων δεν προρχονται μνο απ χρους εμπειριν των παιδιν, αλλ και απ το χρο της ελληνικς μυθολογας και παρδοσης. Με ερωτσεις που σχετζονται με το κεμενο διαπιστνεται η κατανηση των κειμνων και δνεται η ευκαιρα στους μαθητς να εκφραστον και να εξασκηθον στη χρση του νου λεξιλογου. Σε κθε κεμενο εμπεριχονται γραμματικ φαινμενα, η εφαρμογ και η εμπδωση των οποων επιτυγχνονται με την εκτλεση των ασκσεων. Τα τραγοδια και διφορα λλα γλωσσικ παιγνδια αποτελον να ευχριστο διλειμμα του γλωσσικο μαθματος, χωρς να αποκλεεται η περπτωση αξιοποησς τους γλωσσικ και επικοινωνιακ
 

 

N
1999
5
Το βιβλο 5 αποτελε απ τη μια συνχεια του δετερου επιπδου και απ την λλη εναι δομημνο με ττοιο τρπο που να καλπτει και τις ανγκες των μαθητν που ξεκινον σ? αυτ την ηλικα τη γνωριμα τους με την ελληνικ γλσσα. Γι? αυτ το λγο στην αρχ του βιβλου παρατθεται το αλφαβητρι, πως και στα βιβλα 1 και 3. Σε αυτ το βιβλο χουν ενσωματωθε και λογοτεχνικ κεμενα, τα οποα ανταποκρνονται σε αυτς τις ηλικες και επεξεργζονται χι μνο γλωσσικ αλλ και ερμηνευτικ. Στα πρτα μαθματα γνεται μια συμπερληψη λων των γραμματικν φαινομνων που χουν διδαχθε και στα δο εππεδα, εν στη συνχεια οι μαθητς εισγονται σε απλς συντακτικς δομς της γλσσας. Υπρχουν ασκσεις που δνουν τη δυναττητα στους μαθητς να υποδονται ρλους να διηγονται διφορα περιστατικ που χουν μεση μμεση σχση με το θμα του μαθματος που χουν επεξεργαστε. Με τις επαναληπτικς ασκσεις ο μαθητς ενεργοποιεται, επανρχονται στη μνμη του σα χει διδαχθε, εμπεδνονται αλλ και ελγχεται ο βαθμς αφομοωσς τους
 

 

N
1999
6
Με το βιβλο 6 ολοκληρνεται η διδακτικ σειρ «Πες το Ελληνικ». Οι μαθητς κατχουν το τρτο εππεδο ελληνομθειας, χουν δηλαδ αποκτσει επαρκ επικοινωνιακ ικαντητα, προφορικ και γραπτ. Και αυτ το βιβλο ακολουθε την δια βασικ δομ με τα προηγομενα, χει επικοινωνιακ χαρακτηριστικ, αφο προβλλονται πραγματικς περιστσεις επικοινωνας που εμπλκουν τα παιδι στην παραγωγ προφορικο και γραπτο λγου. Υποδειγματικο πνακες βοηθον τους μαθητς στην παραγωγ και τη σνθεση λξεων
 

 

 

 
Copyright